Totalt antall sidevisninger

onsdag 31. juli 2013

Optimistisk 4x4 intervall med lukt av krutt på drag 1


Nå er det jælma lenge siden bloggen har blitt oppdatert.. Januar i år faktisk.. Men jeg skal prøve å være litt flinkere fremover. 

Dette året har inneholdt en del nedturer, og oppturer.. men velger å fokusere på det positive her nå :-)




Året 2013 så langt 

Etter 2 uker opphold på Mallorca i april i år har det blitt mye sykling.. har heller ikke å år fått satt treningen i system på den måten jeg har ønsket, men det har blitt mange mil.. Ikke telt milene etter Mallorca, men tipper ca 7-800 totalt så langt.  Glad for at kroppen dette året har tålt milene, jeg har de tre foregående årene fått "havari" enten i knær,ankler eller problemer med brøstet som i fjor, som gjorde at det ikke ble noen ritt, og avbrutt sesong tidlig.  Det jeg krysser fingrene for nå er at kroppen skal være frisk og rask, slik at jeg for første gang skal få trent en hel høst, vinter og vår.. da tror jeg det kan gå fort på sykkelen også for meg :-)


                           En fantastisk gjeng på toppen av Sa Calobra på Mallorca april 2013


Jeg har syklet 12 sykkelritt i år, noen har gått rett i dass. mens andre har vært oppturer. Det morsomste var vel fellestart på landegrensen, Landevegsritt på 13 mil fra Halden, en runde inn i Sverige og tilbake til Halden. Her pinglet jeg ut litt og startet i pulje 2 av totalt 12 puljer på fellestarten. Hadde ved startnr utdeling sett at målgangen var på toppen av en 2-300 meter lang bratt bakke, så visste at det passet meg perfekt. Fikk kokket sammen en strategi i hodet, og satte av gårde..  13 km før mål stakk jeg av fra de gjenværende 30 syklistene i fronten av pulje 2 (satt også mange fra pulje 1 der som vi hadde tatt igjen, vi startet 5 min etter pulje 1) .. fikk en grei luke, men valgte å vente på 3 stk så vi sammen kunne kjøre tempo inn mot mål siste mila, gruppa bak prøvde å kjøre oss inn, men vi klarte så vidt å holde unna. Ca en km fra mål stakk jeg og en til i fra de 2 andre. Deretter ble det et spurtoppgjør som jeg vant siste meterene inn mot mål.. morsomt :-)


                                                                Landegrensen

Raumerrittet gikk også greit, kom inn på 3.04. Startet her i pulje 1, og sleit veldig i terrenget mot de på 29" sykkel.. Syklet greit og hadde ikke problemer med å henge med på grusen, men terrenget ble for tøft for en terrengpingle på 26" hjul.. Derfor er bestilling av 27,5" hjul nå på planleggingsstadiet.


                                             Meg i 2. terrengparti på Raumerrittet

                                 Etter målgang Raumerrittet, noen skrubbsår her og der

Hedmarksvidda Rundt fungerte også greit, mistet den eneste drikkeflaska mi etter 3 km, så gikk tom for energi siste 2 milene. Til trosse for dette kom jeg inn 19 minutter etter totalvinner Elite Vidar Mehl. og ble ut i fra det seedet til pulje 6 på Birken i august, greit hopp fra pulje 31 som jeg var i før sesongstart :-)

                                                        Hedmarksvidda Rundt


Kan også nevne at jeg kjørte Enebakk Rundt 01 Mai med Råholt Sykkelklubb, seedingen herfra gjorde at jeg fikk pulje 1 på Raumerrittet en mnd senere. På Enebakk Rundt gikk jeg i bakken etter 2 mil av totalt 8, etter å ha kjørt inn i bakhjulet til syklisten foran. Dette resulterte i kragebensbrudd, men kom meg på sykkelen igjen, og fikk hjelp av kapteinen til å bli kjørt opp igjen til gruppa, selv om vi brukte ca 2 mil på dette. Klarte mot slutten å gå/ stikke fra gruppa sammen med 4 andre og kom inn på en ok tid, tross uhellet.


                             Målgang Enebakk Rundt 01 Mai, med kragebensbrudd, vondt...




Andre ritt jeg har syklet i år er blant annet Vestfold Rundt 100 km utgaven, Lillehammer - Oslo, Sjusjørittet, Hamarrittet, og noen til :-)


Jeg har siste ukene hatt veldig mye mengdetrening, så bena er tunge om dagen. Noe jeg fikk erfare på Sjusjørittet nå sist lørdag. Merket med en gang at bena var gele.. bremset derfor opp og kjørte gjennom løypa i pent tempo. Ville ikke ødelegge bena ytterligere før Grenserittet førstkommende helg.

I dag har jeg trent intervall 4 x 4 minutter i fegringsbakken på Biristrand.. På tur bort dit kjentes bena veldig bra ut, så etter 30 min oppvarming i høy sone 1, klemte jeg til på første drag, bena kjentes veldig sterke ut, og aldri har jeg hatt slik fart opp bakken, midtvegs lå jeg 14 sekunder foran "rekorden" fra halvannen uke tilbake. På slutten av draget var jeg 7 sekunder foran forrige økt, og ca 35 sekunder foran beste draget i fjor, det er mye på kun 4 minutter.  Men dette første draget var nok for optimistisk, på drag 2 og 3 var jeg helt slapp i lårene, men fikk opp pulsen som er det viktigste.. tok meg litt sammen på siste draget og kjørte det omtrent som beste draget jeg hadde i fjor.. 

Men morsomt å kjenne på den farten jeg hadde på drag 1, har aldri før hatt slik fart i kroppen, håper jeg kan finne oppskriften etter hvert til å få det til å fungere på ritt. Jeg har en mnd foran meg med intervaller og oppkjøring av formen, så holder jeg meg frisk, så kan det hende jeg til og med klarer merke på birken i slutten av August :-)  


                                       Ikke så rart at magen har vokst 3 kg siste mnd :-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar