Totalt antall sidevisninger

tirsdag 10. april 2012

Dag 26 og 27 på Mallorca april 2012

Dag 26

Mandag var det avtalt fjelldag.. jeg og Kirsti skulle sykle sammen med våre svenske venner opp til Inca og Selva, deretter stigningen opp Tankstelle i retning monsterbakken Sa Calobra, der det var avtalt en vennskapelig landskamp mellom Norge og Sverige fra bunnen av den 9.7 km lange bakken som stiger 650 meter med diverse svinger og meget bratte partier, og stup rett utenfor vegkanten, bare adskilt med en 20-30 cm høy murkant.

Etter ca 70 km mener jeg, var vi i bunnen av Sa Calobra bakken. Etter en kort pause satte vi i gang klatringen oppover. Jeg satte fra start litt høyere tempo, slik at jeg fikk ca 100 meter på de andre, etter hvert var det Jim og Ronny som tok opp jakten. Jeg roet ned tempoet litt og slapp dem innpå bakhjulet mitt, men aldri forbi.. Etter at de hadde ligget bak med noen hundre meter opp den bratteste stigningen mot dette området vist på bildet, vi syklet motsatt veg av han på bildet selvfølgelig.


Rett ved denne berg gjennomgangen økte jeg tempoet noe, og fikk da 10-15 meter uten å bruke alt for mye krefter. Etter området vist på bildet over kommer det 3-4 serpentinersvinger. Jeg vet at jeg kan kjøre serpentinersvinger i et ganske høyt tempo uten å bli dønn stiv, også i bratte stigninger. Giret derfor opp og klemte til det jeg hadde i disse svingene, fikk da fort 100-120 meter til de bak og fortsatte da å konsentrere meg om å kjøre jevnt hardt oppover. Fikk liten drahjelp da de 4-5 som passerte meg på tur oppover kjørte mye fortere enn jeg klarte å holde følge med. Var redd for at Jim og Ronny hjalp hverandre med å dra annen hver tur, slik at de skulle innhente meg, men jeg kom meg til slutt opp bakken og til topps ca 300 meter og 1 minutt og 20 sekunder før Jim, Ronny fulgte bare 15-20 sekunder etter Jim. Deretter fulgte de andre som perler på en snor. Alle kom seg inn under 60 minutter. Jeg brukte 41 minutter som er 5 minutter bedre enn jeg hadde her i april for ett år siden. Kirsti kom inn på 46 minutter blank. Bra kjørt :-)

Deretter samlet vi oss på toppen, trillet ned på andre siden av fjellovergangen og ned til kiosken der vi lunsjet. Deretter ny stigning opp mot Puig Major og tunnelen. Nedkjøring til Soller og opp over Coll Soller, nok en lang og tung stigning der de samme tre satte igang nok et race opp bakkene og serpentinersvingene. 

Tråkket oss deretter i retning Hotellet i en god motvind. Lang og fin dag som ble avsluttet på Dinos Restaurante med Pizza og øl.

Ble totalt 146 km, ca 2550 høydemeter, og 6.5 time på setet.


Sa Calobra

Det norske Mallorca landslaget stilte i fåtall mot svenskene som var 4 ganger så mange :-)

Selva, rett før den første stigningen opp mot Tankstelle, og fjellkjeden.


I bunnen av Sa Calobra bakken, klare for et blodslit på tur opp.
(ble ikke så mange bilder fra turen ned og opp, men en fyldig videodekning kommer etter hvert)



Kirsti sammen med syklister fra Gran Sykkelklubb på Hadeland


Svenskene kommer i mål på toppen, en etter en.




Etter Sa Calobra trillet vi ned til "kiosken" og lunsjet før neste stigning opp mot Puig Major og tunnelen





Utsikten fra lunskplassen

Lunsj


Opp fra kiosken mot Puig Major






Hannes 


Pause rett vet utgangen av tunnelen før nedkjøringen til Soller




Utsikt over Soller


Kirsti på Dinos Restaurante med sitt første ølglass under dette oppholdet.. ble fort fnising etter 6.5 time effektiv sykling ;-)     Fjorttis ass !!!



Dag 27

Tirsdag var det grått vær fra morgenen av, så vi satte oss inn på en cafe og tok en kaffe og avventet været. Ca 11.30 dro vi ut sammen med Rigmor, Lene og Unni, samt flere andre fra Østmarka sykkelklubb i Oslo.
Ble en fin vispetur på 77 km til østkysten av øya og tilbake, fikk en regnkule på kjøpet, men fikk fort igjen varmen etter en kafe stopp midtvegs.


Rigmor og Lene i føringen. Unni rett bak Lene.


Totalt så langt syklet 1943 km i 2012



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar