Totalt antall sidevisninger

mandag 23. januar 2012

Sykkelprosjekt "STEALTH"





Jeg foretrekker å ha 2 forskjellige terrengsykler i 2012 sessongen.  En 29`er hardtail, og en 29`er fulldempet. Jeg satser altså på 29 tommers sykler i år, jeg har vært enormt usikker på valget mellom tradisjonell 26 tommer hjul, eller den nye trenden som er 29 tommer.

Det som er helt sikkert er at 29" sykkel er overlegen når det kommer til stisykling, steiner og røtter osv. Samt at den i nedoverbakker og nok også på flatene når en først har fått opp farten ruller en god del bedre enn tradisjonell 26" sykkel.  Bakdelen er at den er tyngre å tråkke i oppoverbakker, fordi du har mer "masse" som skal flyttes på, som skal trille rundt.  Derfor anbefales det alltid at hvis man skal redusere vekten på en sykkel, som veldig mange, spesielt menn er opptatt av, så bør man starte med hjulene, felger, dekk, slanger.

Jeg prøvde en 29" Cannondale lefty hardtail da jeg var i spania i desember, min usikkerhet rundt 29" ble der totalt gjort til skamme, det var en sykkel med relativt lette hjul, og den klatret lettere opp bakkene en noe annet jeg har syklet på, bratte grusveger.

Gran Canaria des 2011



Tradisjonell 26" terrengsykkel, også en knallsykkel  (til salgs forresten, 29.500)


Dette blir syklene som skal brukes i 2012.



Denne blir på ritt brukt med carbon gaffel foran i stedet for demper, lettere hjulsett en originalt, annen setepinne og sete, styre og stem blir nok også byttet ut
Sykkelritt : Lørdagsbirken, Grenserittet, Raumerrittet, Ytteråsen GP, Ildsetra med mer.






Denne blir på ritt brukt som standard. Hjulsettet skal evnt byttes ut. Men det er en utfordring å få mitt lette hjulsette til å passe på denne fordi denne har gjennomgående boler som fester hjulene, adaptersett til felgene må derfor skaffes, men hvor ??
Sykkelritt : Ultrabirken, Bukkerittet, Terrengsykkelrittet



Siden disse to syklene, inkl ombygging koster litt kroneras, så må jeg finne på noe som kan gi meg en relativt rimelig landevegssykkel.  Derfor er planen (hvis jeg får tak i disse to syklene over) å bygge en sykkel selv. Project Stealth.  Har funnet en Importør i Trondheim som importerer "clean" carbonrammer samt det meste av utstyr som trengs til å bygge opp sykkelen, utenom hjul og gruppesett (bremser, gir osv)

PROJECT STEALTH


Sykkelramme str 52. 1100 gram

Carbon gaffel- 350 gram

Styre i Carbon

Styrestem i Carbon

Sete i Carbon


Setepinne i Carbon

Rittfelger i helcarbon

Treningshjul i Carbon med Clincher

Flaskeholdere i Carbon


Total kostnad for dette bygget blir ca 16-17.000¨

Det skal brukes Sram Rival gruppesett på sykkelen.


 Treningstur på sykkelrulla Søndag kveld



Ble en times sykling rolig på rulla. må ta det pent en stund så kneet som er vondt ikke blir mer irritert enn nødvendig. Mission Imp 3 som selskap.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar