Totalt antall sidevisninger

tirsdag 6. mars 2012

Dag 8 på Mallorca 2012

Kort tur i regnvær

I dag skulle Trine reise hjem, så turen ble utsatt noe. Da jeg ført kom meg i gang så startet det å hølje ned. Det var planlagt en kort tur i dag, så det passet bra pga været. Kjørte 46 km på 1 time og 45 minutter. Kjørte sone en og rolig tempo hele vegen. Møtte på en gjeng med unggutter fra Lillehammer CK på østkysten også, de hadde punktert og hadde derfor en lappepause.

Ble veldig kald på beina da jeg glemte skoovertrekk. Det var kun 9 grader varmt/kaldt under sykkelturen.

Kjente litt i knea, mest i underside venstre faktisk. Det har alltid vært høyre som har vært problemet. Men kjenner også litt der i kveld. Har en sene på undersiden av kneet som har en tendens til å bli vond, tror jeg bør ta tøyingen mer på alvor, smerten forsvinner noen minutter etter tøying med strake ben.



Var så kjølig på turen så kameraet ble først dratt opp etter turen.
(ps : egentlig så kledde jeg bare på meg, gikk utenfor hotellet og knipset 
bildet, uten å sykle, men ikke si det til noen)

Tok en varm dusj før jeg syklet den halvannen kilometern bort til Dinos Restaurante 
ved Fontanellas hotellet for en lunsj. 
Så en høneblund på senga før middag og blogging. 

Spent på hva vekta står på når jeg kommer hjem, da kommer tredje episode av "tjukkholmen" programmet mitt. Fra første til andre episode (rett før jeg reiste) hadde jeg gått ned fra 17 til ca 13.5 i fettprosent. Måtte lage nytt hull på favorittbeltet mitt i dag, og det beltet har jeg hatt i ca 7-8 år.. så noe får jeg da ut av denne turen :-)  Må bare holde trøkket oppe ang kosten og trening.

Forrige tur til Mallorca så var det en normal frokost med kornblanding og melk. Spiser noe av det samme nå, men tar en skive med mørkt rugbrød og ost, samt ett egg (kun hviten = protein) samt en liten shake herbalife før jeg drar ut på sykling. På turen tar jeg med meg en proteinbar fra Herbalife, samt Herbalife prolong 24 på flaske. Sist år ble det alltid stopp på turen der vi spiste en baguett, pizza eller annet.

Etter turen spiser jeg nå en salat med kjøtt (kylling, skinke eller tunfisk = protein) samt en skive mørkt rugbrød. Av og til en proteinbar før måltidet. I fjor ble det ofte pizza/pasta rett etter sykkelturen.

Til middag spiser jeg nå mye salat, kjøtt og bittelitt dessert, mest frukt til dessert.


Det de med kjennskap til kosthold ser er at jeg har kuttet ned på mengden karbohydrater. Skoleeksemplet på godt gammeldags kosthold i Norge, samt for de som driver mye fysisk aktivitet er at man skal spise MYE karbohydrater.  Jeg prøver å få i meg riktig mengde karbo rett før, under og etter aktiviteten, men lite resten av døgnet. Mange gode idrettsutøvere i Norge følger denne metoden, og jeg synes det fungerer bra. 
Det som skal prioriteres er proteiner mener jeg, slik at det man "sliter ned" av muskler osv på trening blir bygd fort opp igjen. Energilageret må selvfølgelig også fylles opp, men jeg mener at de fleste overdriver dette veldig. Alt av karbohydrater som man ikke klarer å forbrenne lagres direkte som fett. Proteiner brukes også til energipåfylling i kroppen, men i største grad til oppbygging av nye celler i kroppen, som er en livsviktig prosess. Slik at vegen å gå for proteiner til å bli lagret som fett i forhold til karbohydrater er dobbelt så lang.

Men om dette har fungert får vi svar på under neste body scanning når jeg kommer hjem, om det er muskler eller fett jeg har mistet. Og om vekta har gått ned i det hele tatt.


Sees... planen for i morgen er ennå ikke klar...



2 kommentarer:

  1. Det blir jaggu overgang for deg når du skal være med oss til Italia... Vi har sagt fra til hotellet at vi ønsker egg og bacon til frokost, burger og cola til lunch, en bedre middag med mye god vin på ettermiddag og masse snop og mere vin om kvelden. Under sykkelturene sverger vi til å fylle på med sjokolade og cola. Dette blir saker!!

    SvarSlett
  2. Ittno problem.. da er matchvekta inne... så da skal det fores på.. (får heller gjemme meg bak en busk og bullemisere maten opp igjen når ingen ser)

    SvarSlett